طراحی UX یا طراحی UI؟ تفاوتها و امتیازات

ui or ux

طراح رابط کاربری (UI) و همچنین طراح تجربه کاربری (UX) هر دو برای دستیابی به محصول نهایی مناسب ضروری هستند و باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. با وجود این نقش ها و وظایف این دو با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. طراحی تجربه کاربری موضوعی تحلیلی و تکنیکال می باشد، در حالی که طراحی رابط کاربری بیشتر نزدیک به چیزی است که ما به عنوان طراحی گرافیک می شناسیم، گرچه وظایف بیشتر و پیچیده تری دار


 

تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت چیست؟

برای طراحی وب سایت از اصطلاحات خاصی استفاده می شود که گاهی برای افراد مبتدی و یا افراد غیرمتخصص ناآشنا هستند. از جمله اصطلاح طراحی UI و طراحی UX است که هر یک دارای معنای متفاوتی هستند. UX کوتاه شده عبارت User Experience design است و در مفهوم تجربه و احساس کاربران از رویت صفحات وب سایت استفاده می شود. اصطلاح UI نیز مخفف عبارت User Interface design است و به معنای بخشی از طراحی سایت می باشد که زمان رویت سایت توسط کاربر قابل مشاهده است. برای روشن تر شدن این دو اصطلاح به توضیح بیشتری نیاز است که در زیر به آن می پردازیم.

 

UX چیست؟

UX به رفتارها، احساسات و حالت های کاربران گفته می شود که در زمان استفاده از یک سیستم خاص یا محصول در آنها رخ می دهد. تجربه کاربران می تواند تمامی عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده از سایت و بعد از آن را در بر بگیرد. بنابراین یکی از وظایف مهم طراحان سایت در زمانی طراحی، ایجاد محیطی زیبا برای کاربران می باشد. به طوری که به احساسات و هیجانات کاربران توجه ویژه شود. سایت باید به گونه ای طراحی شود که احساسات کاربر را درگیر خود کند.


UI چیست؟

UI تاثیرات متقابل سایت بر کاربران است. هدف از این تاثیر، کسب اجازه برای تاثیر مثبت و مطلوب بر آنها می باشد. زمانی که طراحی UI صحبت می شود، به این معناست که باید بر روی نحوه ارائه محصولات تمرکز کرد. به این معنا که صفحات باید به گونه ای طراحی شود که اهداف UX محقق شود. برای مثال طراح UI سعی دارد تا در بالای صفحات سایت از بنرهایی استفاده کند که ثبات و یکپارچی سایت را تامین کند. به همین دلیل در طراحی UI از تصاویر، متن ها، دیاگرام ها، ماژولها، جداول، ویدئوها و همچنین رنگ به شکل حرفه ای استفاده می شود.

در حال حاضر یکی از بهترین موقعیت‌های شغلی در کشورهای پیشرفته به طراحان رابط کاربری اختصاص دارد. بازار کار طراحی وب سایت در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا با توجه به رشد روزافزون تعداد استارتاپ‌ها و کمپانی‌های دیجیتال بسیار پررونق بوده و درآمد طراح رابط کاربری در این کشورها به شرح زیر است:

آمریکا: ۸۰ هزار دلار در سال
کانادا: ۴۱ هزار دلار در سال
آلمان : ۴۴ هزار دلار در سال
استرالیا: ۶۳ هزار دلار در سال
همانطور که می‌بینید بازار کار ui ux در این کشورها به شدت پررونق است. البته باید توجه داشت به همین نسبت رقابت سخت‌تری هم در این کشورها وجود دارد. در ایران حقوق یک طراح ui ux به طور متوسط ۳ میلیون تومان در ماه است که آن را به شغلی مناسب تبدیل می‌کند.

UI و UX در بسیاری موارد به جای یکدیگر استفاده می شند. در حالی که این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارند؛ از جمله:

  • UI تنها بخشی از UX محسوب می شود. کل یک محصول UX است و برای تاثیرگذاری بر مخاطبان استفاده می شود. در حالی که UI در زیر مجموعه آن قرار می گیرد و برای تامین هدف های UX استفاده می شود.
  • برای داشتن طراحی تاثیر گذار یا UX، استفاده از UI ضرورت دارد. بدون وجود طراحی UX سایت ظاهری زیبا و خیرکننده دارد. اما عملکرد آن ضعیف خواهد بود.
  • برای داشتن طراحی UX باید به مفاهیم روانشناسی دقت کرد. به همین دلیل این نوع طراحی انتزاعی است. در حالی که در طراحی UI از ابزارهای عینی و قابل مشاهده ای همچون تصاویر، ویدئو، دیاگرام و ... استفاده می شود.
  • طراحی UI به سلیقه طراح سایت بستگی دارد. در حالی که برای داشتن سایت مطابق با اصول طراحی UX، باید به خواست کاربران و نیازهای آنان دقت شود.

چاپ   ایمیل

خرید یا تمدید دامنه و هاست، ارسال درخواست پشتیبانی و یا مشاهده پاسخ سوالات به شکل شبانه‌روز از طریق "پرتال کاربران" میسر است.
تماس تلفنی یا حضوری شنبه تا چهارشنبه، 10 صبح تا 17 عصر میسر است. برای فوریت‌ها از شماره همراه در هر زمان تمایل دارید استفاه کنید.
نشانی ما: تهران، خیابان شریعتی، خیابان ملک، پلاک 30، واحد 5، طبقه دوم.